Influencer Marketing del 7

I det här avsnittet tänkte jag titta närmare på det här med interaktion och om man kan se några tydliga skillnader på vad som skapar högt engagemang. Jag har inte tillgång till några databaser 😃 så får därför göra det här på ett så effektivt sätt som möjligt. Det kommer ju alltså inte att vara den absoluta sanningen som jag redovisar.

Jag kommer dessutom belysa frågan kring vad är en Influencer egentligen. Blir man det mer eller mindre automatiskt när man har byggt upp ett visst antal följare eller krävs det mer än så för att du ska ”ha” rätten att kalla dig Influencer? Hur vanligt verkar det vara att faktiskt skriva ut Influencer som titel på sin Instagramprofil?

Jag har valt ut ett antal Influencers och tittat på deras flöden. Det jag tittat på är;

  • Vilken typ av innehåll har de i sina respektive flöden
  • Hur många likes får de i genomsnitt per inlägg
  • Skiljer det sig något mellan olika typer av inlägg
  • Hur mycket kommenterar följarna i genomsnitt per inlägg
  • Har de generellt en bra balans mellan egna inlägg och samarbetsinlägg

För att inte bara med ord beskriva respektive Influencer och de ”slutsatser” jag dragit har jag valt att ta med olika inlägg från deras flöden.Med följare är det Instagram som avses.

Bianca Ingrosso – 1 miljon följare

Bianca har ett varierande flöde som till viss del kan beskrivas som att hennes följare kan ”hänga med” i hennes liv. Möten, luncher, party – ja allt som händer i hennes liv. Varierat innehåll där samarbeten kommer in i lagom portioner i flödet. Sammanfattningsvis en mycket väl genomarbetad Instagram strategi som fungerar. I sommar har hon avvikit lite från det ”normala” genom mycket färre inlägg och inga bilder på sig själv.

Syskonkärlek, hunden, mat, fest – ja livet i bilder helt enkelt. Inga direkta budskap eller text utan hon berättar genom bilderna.

  • Ca 5-6% likes per inlägg i genomsnitt – en anledning till något lägre procent än tex Therese Lindgren är dels att Bianca har mer matbilder etc än inlägg med personfoto som generellt har mindre likes samt att Bianca inte använder strategin med frågor som driver engagemang
  • Antalet likes skjuter i höjden när Bianca berättar att något positivt hänt henne = människor gläds med henne
  • Normalt ett par hundra kommentarer i huvudsak emojis och komplimanger
  • Svarar inte på kommentarer så angivna kommentarerna är kommentarer från följare

Therese Lindgren – 962 000 följare

Therese flöde är består av vissa delar privatliv, vissa delar inlägg med frågor till följarna och samarbeten som ibland också är tävlingar. En tydlig strategi är att skapa engagemang genom just de här frågorna. Några exempel;

Hennes olika frågor får tusentals personer så engagerade att de svarar. Även hennes tävlingar får väldigt högt engagemang.

  • Ca 6-7% likes per inlägg i genomsnitt
  • Kommentarer varierar från typ 100 till tusentals beroende på typ av inlägg
  • Svarar inte på kommentarer så angivna kommentarer är kommentarer från följare
Bilder utan budskap har ca 4% likes men det är väldigt få sådana inlägg
Intressant frågeställning med det här med likes
Tillsammans med Anders och hundarna får alltid många likes

Therese är en våra absolut största Youtubers. Hon har ca 500 000 personer som tittar på hennes Youtube inlägg. Som exempel kan nämnas att hon för någon dag sedan la upp en film om hennes samarbete med Din personliga almanacka där hon designat en almanacka som följare kan köpa. Filmen är ca 10 minuter lång och hittills har 377 000 personer sett denna ”reklamfilm” På Instagram hade inlägget ca 54 000 likes och 4 500 kommentarer!

Sammanfattningsvis kan man säga att Therese har en väldigt tydlig fungerande strategi där det visuella varierar mellan privat, samarbeten och det som är att betrakta som mer Influencer inlägg.

Om vi då tittar tillbaka på Frida Wiman som är en sk Micro Influencer och var med i del 2.

Frida Wiman – 25 000 följare

New York, Stockholm eller var hon än befinner sig har hon en kort text i stil med dessa. Inlägget som förmedlar ett budskap ”Be kind” skjuter upp som en raket jämfört med alla hennes övriga inlägg. Genom inläggen i hennes flöde får vi ta del av bilder men i princip absolut ingenting mer. Vi vet ingenting om henne, vi vet inte hur hon känner, tycker eller om hon har kul.

  • Ca 3% likes per inlägg i genomsnitt
  • Ingen större skillnad på ett vanligt inlägg och ett samarbetsinlägg avseende antal likes
  • Stilistiskt är bilderna ofta fina och följer rekommendationen att man ska hålla samma stil på alla inlägg
  • 10-20 kommentarer per inlägg i genomsnitt – eftersom hon svarar på alla inlägg är siffran alltså hälften. Svarskommentaren finns med i statistiken för antal kommentarer.

Frida har en strategi med ett balanserat flöde mellan samarbeten och övriga inlägg. Inläggen håller samma stil så det är ”ett ”snyggt” men stelt/opersonligt flöde där inget sticker ut. Strategin fungerar inte eftersom hon med sina 25 000 följare borde ligga långt över 3% likes och i princip inte ha några kommentarer.

Petra Tungården – 138 000 följare

Petra Tungården har ett flöde där innehållet i mycket hög utsträckning är inlägg som bilden ovan. En kortare text men det blir aldrig riktigt personligt, det är hela tiden lite för perfekt. I inlägg med samarbeten lägger hon ut texten lite mer. Hon lägger även upp festligare bilder och/eller bilder tillsammans med sin man. Dessa bilder driver upp genomsnittet markant men de utgör inte en stor del av flödet.

  • Ca 2% likes i genomsnitt per inlägg
  • Kommentarer begränsade
  • Bra balans mellan samarbetsinlägg och övriga inlägg
  • Flödet är väldigt snyggt men för opersonligt och perfekt för att bli intressant

Blondinbella – 466 000 följare

Blondinbella har ett flöde som fördelas mellan arbete, personligt varumärkesbyggande och inlägg med barnen men allt är ytligt och tillrättalagt. Av de personer jag tittat ligger hon väldigt högt när det gäller andelen samarbetsinlägg i förhållande till övriga inlägg. Sammanfattningsvis känns Instagram flödet som en ”marknadsplan” där precis allt är tillrättalagt och opersonligt. Detta syns också i interaktionen.

  • Ca 1,5% likes i genomsnitt per inlägg
  • Antalet kommentarer varierar kraftigt beroende på inlägg där tex inlägg med en bild i privatjet driver väldigt mycket kommentarer pga provokation.

Alice Stenlöf – 288 000 följare

  • Ca 10% likes i genomsnitt per inlägg
  • Kommentarer ligger sällan över hundra

Alice har i princip inga samarbeten alls. Hon har en vlogg samt Sveriges största podcast med Bianca Ingrosso. Hennes flöde är mycket bilder på hennes själv med en kort text med lite attityd. Vid de tillfällen hon ger sig utanför det med en annan typ av bild så rasar antalet likes, samma sak gäller för samarbetsinlägg.

Alice har uppenbarligen trogna följare som gillar det hon gör på Instagram. Det är väldigt mycket Alice själv i olika poser så man lär inte känna henne eller får ta riktig del av hennes liv. Får följarna gör det genom podden och hennes vlogg (blogg på Youtube)?

Margaux Ditz -346 000 följare

Margaux ligger i topp strax över Alice Stenlöf när det gäller antal likes. Det är dock en stor skillnad mellan de två personernas Instagram konton. Som följare får man en känsla av att man får följa med i Margaux liv både vardag och fest. Hon tillämpar frågestrategin mellan varven just för att driva engagemang. Hon har en stor spridning på sina inlägg, vi ser allt från sonen i badkaret till en riktig partykväll. Margaux delar med sig och hon är mycket mer naturlig än de andra, ofta osminkad med håret lite rufsigt osv.

  • Ca 10-11% likes i genomsnitt per inlägg
  • Ca 100 kommentarer i snitt utom när hon ställt frågor då kommentarerna kan uppgå till över 1 000.
  • En medveten strategi att vara naturlig, trovärdig och äkta något hon lyckas mycket väl med.

Det blev väldigt mycket det här och nu ska jag försöka summera om vi kan dra några slutsatser.

  • Den Influencer som har den engagemangsgraden är Margaux Dietz med 10-11% likes per inlägg. Hon är den Influencer som använt sin roll mest/bäst genom tex oberoende partiledarintervjuer inför valet etc. Hon ser Influencer rollen som något helt annat än att influera någon att köpa ett mobilskal. Hon gör en del samarbeten men är ytterst noga med vilka samarbeten hon väljer. Hon arbetar brett och var tex i Almedalen och bjöd in till en mingelmiddag för att prata om Influencer Marketing.
  • Alice Stenlöf lyckas i princip nå samma nivå som Margaux utan att egentligen ha något innehåll i sitt flöde. Kan det vara för att följarna har en relation till henne genom andra kanaler? Jag tror att det är högst sannolikt.
  • Therese och Bianca får lägre engagemangsgrad än Margaux och Alice. Det beror delvis på högre andel samarbeten samt fler bilder av den typen som inte genererar mest likes.
  • Frida Wiman har bara 25 000 följare och borde ha en engagemangsgrad i toppen och inte i botten. Hennes strategi fungerar inte eftersom hon med den blir ointressant. Vem är hon, vad gör hon osv – vi vet alla att det är fredag (text på ett av hennes inlägg) hon måste berätta något mer.
  • Petra Tungården har långt många fler följare och likes i reella tal men lyckas inte skapa löpande engagemang. Flödet blir för likartat, förutsägbart och perfekt. Inte ett hårstrå fel och allt är så lyckligt osv. Den klassiska bilden av en Influencer.
  • Blondinbella absolut lägst engagemangsgrad, bara 1,5% För välpolerat och perfekt. Följarna känner troligtvis inte alls någon ”samhörighet” utan enbart att de får se en yta av något.

Är det Influencers jag har skrivit om? Dom faller alla in under det epitetet i alla fall. Vad är det egentligen de influerar? Att visa upp sig i dagens outfit är det att vara en Influencer? Det är ju i princip så idag.

Om jag ser tex Petra Tungårdens inlägg med en snygg outfit blir jag då influerad eller inspirerad? På vilket sätt påverkar det inlägget mig?

Om jag följer Blondinbellas Instagram blir jag influerad då? Eller av Frida Wiman?

Är det inte så att en Influencer måste ha något att säga för att överleva i en Influencer värld? Något som får mig att vilja lyssna? Någon som kanske får mig att tänka till, lär mig något nytt och kanske förändra något i mitt beteende/livsstil.

Jag tror inte Influencern som bara ”är” kommer att vara relevant. Hur mycket tid de än lägger ner på att fotografera/fotograferas och photo shoppa sina bilder. En bild säger mer än tusen ord? Inte i det här fallet för vi ser samma sak om och om igen utan kontext.

Vi kommer att ha massor av Influencers i morgon oxå. Sådana som Bianca och Therese som byggt upp ”imperium” kring sig själva. Vi är med i deras liv, vi blir ibland tillfrågade vad vi tycker (alla vill vara med och påverka) och de har blivit som den gamla tidens idoler. Det kan jämföras med gamla tiders ”såpopera” – vi följer med i någon annans värld. Deras noga uttänkta modell/strategi kommer fungera även i morgon.

Influencers som Petra och Frida med lågt engagemang har det av en anledning. Hur ska de kunna växa om inte de som redan följer uppskattar det dom gör tillräckligt mycket för att trycka på gilla-knappen. De har trots det låga engagemanget en del samarbeten, jag ska titta lite närmare på frekvens etc vid tillfälle för om det inte är återkommande samarbeten är det ett bevis på att de inte fungerar.

Margaux som är aktiv och engagerar sig så att tex följare ska bli intresserade av valet (genom intervjuer med dem inte bara inlägg) samtidigt som hon visar sin familj och livet i stort.

Vår största Influencer både vad gäller följare och är såklart Greta Thunberg. Flest följare och högst engagemang. Ett budskap. En strategi. Äkta Influencer.

Det finns även starka profiler inom tex träning, mat som har många följare och vissa av dem också väldigt hög engagemangsgrad. De kanske frälser den redan frälste men motiverar till fortsatt utveckling etc så i det perspektivet fyller de en viktig funktion.

Jag har ju här varit väldigt begränsad och bara tittat på Instagram. I exemplet med Alice Stenlöf ser vi att hennes podcast och vlogg ökar engagemangsgraden på hennes Instagram.

För att få högt engagemang måste man vara personlig (i.e ha ett personligt uttryck), ha ett varierat och intressant flöde. Det måste kännas äkta för att skapa engagemang, det kanske bästa exemplet på det är Blondinbella med lägst engagemang där bara yta och framgång i olika former visas.

Visst är det tur att det inte räcker med att bara vara snygg 😀

Det finns redan och kommer förfinas ytterligare en kategorisering av Influencers. Att ha koll på befintliga och nya kommer vara helt avgörande för både Marketing-tech företagen och de traditionella mediabyråerna om de i sin tur ska kunna matcha rätt Influencer till rätt kund. Det kommer i en förlängning inte bara handla om att sälja produkter eller enskilda kampanjar men det får vi ta i nästa del..

Del åtta kommer vara väsentligt kortare och handla om det smarta sättet att få marknadsföring på sociala medier..

2 tankar kring ”Influencer Marketing del 7

    1. Eva P Inläggsförfattare

      Tack Bengt – den här har jag inte sett/läst. Väldigt bra perspektiv och väldigt intressant. Det förekommer väldigt mycket köpande av följare både när det gäller Influencers och företag, ska läsa igenom hela artikeln och ha detta som artikel nr 9 i serien. Tusen tack & Trevlig helg!

      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *