Hur mycket pengar läggs egentligen på reklamfilmer av olika slag? Många hänger kvar i den ”traditionella” världen och producerar relativt sett dyra filmer som de sedan spenderar antingen
1. För lite pengar på att verkligen visa i TV eftersom TV reklam är dyrt
2. För mycket pengar på för de har en så dålig film att den istället stärker varumärket gör skada
Det är viktigt att titta på relationen hur mycket av marknadsbudgeten man lägger på att producera material vs, kommunicera. Det är alldeles för många företag som har för stor övervikt på att producera och sedan räckte inte pengarna riktigt till för att kommunicera i tillräcklig utsträckning för att få genomslagskraft och framför allt det viktigaste effekt.
Det är ju trots allt helg så jag tar bara ett riktigt dåligt exempel och ett riktigt bra exempel:
Vitaepro med Niclas Wahlgren. Känns det trovärdigt, känns det 2014, får du lust att köpa Vitaepro för att du tror att det ska hjälpa dig, stärker det Vitaepros varumärke, stärker det Niclas Wahlgrens varumärke?
Jag undrar vad han får för att ställa upp, var reklambyrån tagit för idén och kostnaden för att producera filmen. För att inte tala om kostnaden att ha den rullande i TV. Gammeldags, otidsenligt & töntigt är mitt omdöme.
Här har vi däremot några som för ett antal år sedan gjorde något genialiskt. De la alla pengar, som dessutom inte var så mycket pengar på att producera en relativt ”enkel” film på Odenplan. De la inte en enda krona på att köpa reklamtid eller annat utan la ut den på You Tube och den fick både en enorm spridning över hela världen (gratis) och massa priser. Har ni inte sett den gör det – gå in på You Tube, jag vet inte hur många visningar de nått upp i idag men det är galet många till en i förhållande galet låg kostnad. Modernt, kreativt, smart är mitt omdöme.
Finns många exempel på både bra och dåliga reklamfilmer, men det är ju trots allt lördag morgon så resten av helgen blir ”reklamfri”
Kram