..känns kanske lite ”träigt” att så här när fredagskvällen nalkas skriva om varumärken. Det är ju ett rätt vitt begrepp och det finns inte inom många områden som det existerar så mycket tyckande. Alla utgår ifrån vad de själva tycker är snyggt, gott eller vad det nu kan vara. Rätt ointressant vad man själv tycker det är ju vad den stora massan tycker som är intressant. Det är ju dom som ska köpa eller använda produkten eller tjänsten som varumärket är..
Vi börjar med det som de flesta förknippar med ett varumärke logotypen. Jag har två gånger varit med och förändrat logotyper i två olika bolag, det har sannerligen rivit upp känslor det kan jag lova. Varför?
1. Personligt tyckande och smak tar överhanden
2. Man är rädd att förändringen ska skada varumärket
3. Man har inte gjort det man måste göra med en logotype, kontinuerligt förändra den lite lite grann så att den alltid är med i tiden. Det är inget man gör varje år eller så men då och då förändra bara lite grann så att man nästan inte ser det.
Exempel ett jag var med om var Cloetta – den logotype som vi skulle modernisera såg ut så här
Ingen jättekatastrof, man hade då och då utvecklat logotypen men den kändes ändå inte 2010 så en förnyelse behövdes. Renhet och enkelhet utan att tappa igenkänningsfaktorn var utgångspunkten och resultatet blev så här (nu är det här en nedladdad bild så färgen är inte helt korrekt)
Man känner tydligt igen den men den känns lite mer 2010 än den andra gamla loggan.
Andra gången var behovet lite större och upprördheten från visst håll likaså:
Kändes verkligen inte 2012, svår att applicera i tex annonser och annat. Utan att på något sätt vara oförskämd så kändes den lite väl mycket ”hemmagjord” utan sting tycker jag. Ett jätte arbete med att utveckla varumärkesplattformen och allt annat gjordes först som sedan mynnade ut i en ny logotype. Ful eller snygg är en smaksak men den känns definitivt mer tidsenlig än den tidigare:
Det här i och för sig ingen logotype men är i princip jämförbar med en logotype och så här har Musse alltid sett ut, eller hur?
Nej, det har han verkligen inte. Men eftersom Disney tillämpat principen att då och då skruva lite på Musses utseende så tror vi att han alltid sett ut såhär.. I själva verket så ser Musses utveckling ut så här;
OBS! Av någon anledning måste ni trycka på rutan för att få fram bilden.
Lite skruvande då och då, inte mycket men lite varje gång så ganska stor skillnad på första och sista Musse Pigg i bildserien ovan. Ingen revolution någon gång men man har alltid arbetat med att ständigt utveckla Musses utseende utan att någon märkt det (i någon större utsträckning i alla fall).
Så vad vill jag ha sagt? Din logotype måste vara samtida annars upplevs den som mossig. Håll ögonen på den och när det känns att det kanske bör göras något,skruva lite så slipper du en jättekostsam och dyr logotype revolution i slutändan..
Nästa blogg blir lite mer lustfylld – men för mig är varumärken och varumärkesarbetet alltid lustfyllt:)
Kram