Shortcuts..

image
Inte allt för sällan blir man otålig och vill vara klar eller att ska vara perfekt typ nästan omedelbart. Visst är det så att viss framgång kan bero på ”tur”, exempel på det är att man kommer med en produkt med exakt rätt timing av en slump (händer inte så ofta), att det går otroligt bra pga av vädret eller andra externa faktorer som man inte kan påverka.
Men oavsett om man då skulle ha ”tur” så måste man i alla fall vara bättre än de andra om ”turen” ska ha någon långsiktig effekt.

Inga företag eller personer har byggt en ihållig framgång på tur, det ligger alltid både en bra plan, en bra produkt & en jäkla massa hårt arbete bakom all framgång som är just ihållig. Sedan kan självklart viss framgång bygga på något som från början var en slump men åter igen om det ska hålla i sig så finns det inget annat sätt än att vara bra och bättre än konkurrenterna.

Det är knappast tur som gjorde att tex Steve Jobs lyckades vända ett nedgånget Apple till ett världens mest framgångsrika företag. Han hade en väldigt tydlig vision som det skapades planer/åtgärder för och sedan höll man sig konsekvent till planen och levererade bättre än de andra.

Att hålla sig till planen kan både låta och vara farligt om den är för detaljerad och konkret. Världen i dag snurrar snabbt och man måste hela tiden ha örat mot marken och känna av vad marknaden/konsumenterna vill ha och/eller se till att de kommer på att de vill ha det.
Viktigast av allt är att titta utifrån och in och inte tvärtom som tyvärr alldeles för många gör. ”Big mistake” Finns några riktigt ”bra” exempel på företag som gjort det misstaget tex Facit. En annan risk är att man tar sin storhet för given och blir ”självgod” och missar att hänga med i utvecklingen. ”Bra” exempel på det är Nokia (dock inte första vändan när man gick från däck till telefoni utan när man nått positionen marknadsledare inom mobiltelefoner).

Det tar tid att bygga upp ett företag och ett varumärke. Man måste vara otroligt konsekvent framförallt när det kvaliteten på leveransen. Har man en produkt som det finns en efterfrågan på och är bättre än de andra så blir man framgångsrik så enkelt är det. Det kan ta olika lång tid beroende på produkt och även på plånbok, men i det långa loppet så är det enda vägen till framgång. Man har bara en chans att göra ett första intryck oavsett om det gäller ”produkt” eller service, levererar man då inte på löfte och förväntan får man väldigt sällan en andra chans. Att ha en dålig dag får man helt enkelt lämna hemma, det kan man aldrig ta med sig när man ”stämplar in”.

Ingen gör alla rätt med allt, man måste våga hålla i det man verkligen tror på och släppa det man trodde på men som inte fungerar (livsfarligt med prestige). I det stora hela är det inget större skillnad på att vara Usain Bolt eller ett företag, man måste ha talang för det man gör och alltid jobba på att bli bättre och bättre. Slipa på detaljer som kan tyckas obetydliga men som kan vara avgörande osv.

Det vanligaste och farligaste misstaget är att man blir självgod och mätt om det går bra, man kan inte leva på gamla meriter så man måste ständigt vara på tårna och bara ha ett enda mål och det är att varje dag bli lite bättre än igår.. Tillämpbart på precis allt även oss själva som individer, att vi har som mål att bli en lite bättre person varenda dag, dag ut & dag in..

Kram

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.