Hᴇᴊ & ʜᴏʟᴀ!
Hyacinterna jag köpte hos fransyskan börjar försiktigt att blomma.. De har inte växt upp och inte blivit rangliga som hyacinter så ofta kan bli utan bara växt litegrann.. Har en känsla av att de kommer att stå länge men det var inte det som var poängen utan att den första doften av jul nu infunnit sig med dem.,
Nästan så jag glömt hur härligt det doftar.. Köpte de blå eftersom de tydligen har en bättre doft. Doft hit och doft dit.. Lärde mig någongång att man ska skilja på ”lukta” och “dofta“ – vad som är vad är nog självförklarande.. Vet inte riktigt om jag ”orkar” vara korrekt med det hela tiden.. De blå hyacinterna luktar godare .. och lite mer 😃
Bᴏ̈ʀᴊᴀʀ ᴍᴇᴅ sʟᴜᴛᴇᴛ….
Det var ju ett gäng som bestämde sig för att nu fick 2020 vara slut och hög tid att se framåt.. I olika grupper samlades sex och sex för att fira in det nya året.. Men allt skedde såklart både med FaceTime så att man kunde umgås med varandra och med spons 😃 Bindefeld själv var hos Charlotte Perrelli, Camilla Läckberg hade och gäster vid sitt bord, Sofia Wistam och Andrea Brodin likaså – det stannade med all sannolikhet inte där..
Det var Mr Bindefeld som arrangerade och man behöver inte vara raketforskare för att lista ut att Frexinet sponsrat med dryck och nog också hummer.. Partykungen med dekorationer.. och kanske någon annan sponsor smugit sig in också✨
Synd att ingen hör av sig till mig och frågar om jag kan tänka mig att fira Nyår lite i förväg.. Utan kostnad såklart. Eller att det ringer på dörren och ett bud kommer med något kul helt oväntat sådär.. Kunna ha samarbeten med företags produkter jag gillar så att jag får betalt för att använda dem.. Nej, jag missunnar inte något det här men lite härligt hade det väl ändå varit ✨
Vᴀ̊ʀᴛ ɴʏᴀ̊ʀ….
På samma sätt som julen är röd har nyår alltid gått i svart med inslag av guld eller silver.. I år tänker vi oss att ha en ”färgglad” nyårsafton – förvisso lämnar vi ett mörkt år bakom oss och då passar svart men vi ska ju förhoppningsvis gå in i ett nytt och mycket bättre nytt..
Om man då ska göra det hela rätt så får vi köra svart fram till 23.59 och så byta om/duka om till något färgglatt och happy ✨
Men ännu bättre – färgglatt & happy hela kvällen!
Hᴜʀ ʟᴀ̈ᴛᴛ ᴘᴀ̊ᴠᴇʀᴋᴀs ᴠɪ – ᴇɢᴇɴᴛʟɪɢᴇɴ….
Att ha en viss dos av kritiskt tänkande är viktigt för alla.. Annars skulle vi ju utan förbehåll tro på precis allt vi hörde och läste. Vissa har för mycket och är ”misstänksamma” mot allt medan andra är för naiva och litar på i princip allt.
Men när uppstår tvivel? För det gör det oftast oavsett vilken av de två ”kategorierna” man tillhör. Om man har ett kritiskt tänkande men om och om igen matas med ett budskap så finns det ju en stor risk att det sår ett litet frö.. Är det faktiskt så att det ligger något i det? Är det kanske till och med sant?
Det är exakt det här Trump vill uppnå. Genom att om och om igen hävda valfusk så vill han få så många som möjligt att tveka på valresultatet. Att inte känna sig helt säkra på att valet faktiskt gått rätt till.
Det är definitivt inte det enda exemplet på när någon medvetet gör det till en strategi att repetera och repetera samma budskap för att ”så” det där fröet. Han har ju även ett annat syfte och det är att hans riktiga anhängare fortsätter skandera ”Four more years” vilket också hjälper till att ”så det där fröet“ eftersom alla de här människorna är övertygade om att valfusket.
Nu är väl just Trump både ett bra och ett dåligt exempel på det här med att om man hör något tillräckligt många gånger så finns det en risk att det blir sant…
Ett bra exempel för att inte ger upp utan fortsätter att repetera budskapet. Han påstår att det finns massor av bevis som han ska visa sen eller om han bara fick det här prövat som han vill så hade det blivit självklart för alla att Trump faktiskt är den rätte vinnaren. Flera olika ingångar till/för att skapa tvivel.. framförallt hos dem med ett mindre kritiskt tänkande eller är de som är ointresserade.
Ett dåligt exempel för att han gör det på ett sådant sätt så att alla med minsta portion kritiskt eller mer inser att det enda han vill eller rättare sagt inte vill är att erkänna sig besegrad. Att hans ego inte klarar en förlust och han vill heller inte tappa makten. Att han är pinsam och inte har några belägg för sina påståenden. Läs mer längre ner..
Nu är Trump ett dåligt exempel men på samma sätt som att ju oftare man läser eller hör något så ökar sannolikheten att man börjar tro på det så gäller det även för det omvända. Ju fler gånger man säger något desto större är sannolikheten för att man ska tro att det är sant själv.
Som sagt.. Dåligt exempel.. Trump säger att han skulle ha erkänt valförlusten om han förlorat valet.
Men han förlorade ju inte valet eftersom det var riggat så därför kan han inför sig själv och andra försvara sitt beteende med att inte erkänna valförlusten. Men han skulle givetvis ha accepterat och erkänt valresultatet om det nu var så att det inte var ett bedrägeri.
Men det där med att säga saker till sig själv så att man tror på dem själv har ju många gånger en fin innebörd 🧡
Eɴ ᴄᴏᴏʟ ᴋᴠɪɴɴᴀ….
Jag har vid något tillfälle skrivit om Amanda Schulman – att jag tycker att hon verkar vara en ”cool” kvinna.. Hon driver ju företaget Perfect Day Media med sin syster som hon även har Fredagspodden med.. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag tycker att hon verkar cool men det är ovidkommande nu..
En cool kvinna för mig kan vara allt möjligt men i ”fallet” Amanda Schulman handlar det om rätt så ”ytliga” grejer.. Snygga hem, snygga kläder, utseende, att hon inte postar hundra inlägg i veckan, verkar leva ett så lyckligt liv med familjen (det sista är såklart inte ytligt)..
Eftersom Instagram (och möjligen podden) är den huvudsakliga källan till den bild jag får av henne är det väldigt lätt att få just den där bilden jag beskriver ovan.. Snabbt och överdrivet: En snygg kvinna som går runt i sitt vackra hem i något snyggt men bekvämt.. Husfriden är total och det är välstädat.. Charkbrickan plockas fram och stearinljusen tänds när barnen somnat… (det där med charkbrickan stämmer., iallafall ett par kvällar i veckan..
Jag visste ju att bilderna jag ser på Instagram har filter och att det inte alls är så hon ser ut när hon skrotar omkring hemma, är på kontoret eller är ute på stan. Ändå har jag gått på bilden av det.
Den här bilden är från SvD:s citats-adventskalender.. En bild som är långt ifrån så ”perfekt” som de som finns i hennes Instagram flöde.
Förändrar det min bild av henne som cool kvinna?
Kanske lite – ur två helt olika perspektiv.. Hon har ju inte rollen som cool kvinna för att hon varit ”banbrytande” på något sätt utan i väldigt hög utsträckning i det väldigt ytliga perspektivet. Det som förändras är inte min bild av henne utan snarare bilden av drömmen.. Eller inte nödvändigtvis drömmen heller… Jag inser, vilket jag redan visste, att jag direkt eller indirekt påverkas av Instagram-lögnen. Inte så att det påverkar mitt liv 😄 men ni vet ju att jag gnäller på mitt hår, på mina naglar och att jag ska hoppa ur mysdressen även om jag bara är hemma..
Då har vi det andra perspektivet.. Varför måste en så cool kvinna använda massa filter och aldrig visa upp sig som hon (som alla andra) faktiskt ser ut.. Det vill säga.. vi har rynkor, vi har skavanker, vi har inte tända ljus och äter charkisar med klassisk musik i bakgrunden varje dag.. Att bara spä på Instagram-lögnen är ju faktiskt inte speciellt coolt..
Men lite cool är hon ändå….
Oᴍᴠᴀ̈ɴᴛ ᴀɴɢɪᴠᴇʀɪ….
Bevisen han refererar till ”ska ju presenteras snart” väldigt länge nu och om man nu har så starka bevis så att valet är det största bedrägeri som skett kan man ju undra varför man nu, en månad efter valet efterlyser personer som sett valfusk..
Det kan väl iofs även vara kopplat till senatorsvalet men att de letar efter ”vittnen” råder det inget tvivel. Ett annat syfte är också att förstärka bilden av att det inte råder några tvivel om valfusk.
Ibland vet jag inte riktigt om den där idén är så himla genomtänkt och bra. Vare sig för mig eller någon annan.. och ibland är det nog rätt bra att fundera ett varv innan man kör vidare..
Ibland kanske man ”borde” avstå helt, ibland kanske timingen är fel – finns olika varianter och alla är individuella.. Det här exemplet är Blondinbella och den On-Line kurs hon nu ska ha..
Jag skulle kunna ta upp en massa saker som jag borde gjort eller inte borde gjort så missförstå mig rätt när jag är lite frågande inför den här kursen..
Bakgrund: Alexander Pärleros som har Framgångspodden lanserade i början av året Framgångsakademin. En plattform för dom som vill ta tillvara på sin fulla potential och genom hjälp av expertis öka möjligheten att lyckas med det.
Framgångsakademin har två erbjudanden – Ett som i huvudsak riktar sig till privatpersoner. En prenumeration för tillgång till plattformen. Kostnad 499 kronor per månad. Det andra erbjudandet riktar sig till företag och kostar 200 000 kronor. Att det inte riktar sig till företag som vill satsa på kompetensutveckling av en medarbetare är rätt så solklart.. Visst coachning är bra men de två VIP-middagarna och den VIP-retreat på hemlig lyxig ort som avslutning kanske inte exakt är vad man vare sig förknippar med kompetensutveckling eller året 2020 heller för den delen.. Om man inte är en egenföretagare med ett riktigt lönsamt företag och håller till på Stureplan 😄
I det första programmet finns något han benämner som ett Netflix i kurser inom självutveckling. Det finns nu kanske 10-15 stycken och det är här Blondinbella kommer in i bilden..
Blondinbella ska nu göra en två timmar lång on-line utbildning i Entreprenörskap som ska finnas tillgängligt för Framtidsakademins prenumeranter.
Kortfattat beskriver hon det som att hon ska prata om ”från idé till verklighet” Hur man startar bolag, hur man driver bolag och vad som krävs för att växa, vad man gör när det inte går som man vill och hur man mentalt ska förbereda sig på att våga igen.
Jag vet inte riktigt, eller jag vet faktiskt inte alls om timingen för den här utbildningen är så där himla bra.
Om vi tar i någorlunda nutid.. Hon startade Löwengrip Beauty som växter på rätt bra men lönsamheten var långt under branschgenomsnittet.. Sedan kom alla tankar om en internationell lansering in.. kanske New York är det som poppar upp först och bolaget gjorde en dikeskörning de inte kunde ta sig upp ur.. som tur var så köpte deras distributör det av henne och hennes delägare.
Löwengrip Invest som var hennes bolag där hon som influenser hade massor av samarbeten.. Det var egentligen det bolaget som skulle slå i New York.. Hon skulle starta en ”agency” som skulle lära amerikaner om influenser marketing och om marknadsföring för hotell, flyg och så var det något mer. Hon skaffade en lägenhet i New York men glömde att skaffa arbetsvisum och någon ”agency” fanns aldrig på riktigt.
För att skapa rätt image så hade hon ju en hel stab med personal.. kock, barnflicka, stylist osv osv. Tyvärr ertappades hon med att ha presenterat falska siffror när det kom till följare etc så hon tappade alla annonsörer över en natt. (Enligt henne själv 95 procent av alla intäkter)..
Under resans gång har hon hunnit gå in som delägare i några bolag och är fortfarande kvar med mindre andel i två. I något bolag gick hon och dåvarande partnern in rätt rejält kring ett samarbete som även inkluderade ett svindyrt kontor.. ”Tyvärr” flyttade Löwengrip aldrig in eftersom de kom på att säkerheten inte var tillräckligt hög.. detta trots Blondinbellas livvakt.. Kvar stod bolaget med ett svindyrt och för stort kontor.. men den historien är inte över rättsligt än. Ja, det var lite mer också..
Hursomhelst så kom allt till vägs ände på något sätt.. Mediadrevet var totalt och kraschen oundviklig. Hon har öppet berättat både i Skavlan och i P1 om hur hon medvetet åt för mycket sömntabletter och sedan var på psyket under cirka två månaders tid. Nu, tack vare den köpeskilling hon fick vid försäljningen av bolaget och att hon flyttat till ett mindre hus har hon möjlighet att vara ledig i ett till två år för att sedan komma tillbaka.. Det första året har btw gått nu.
Nu är det alltså dags att utbilda andra i entreprenörskap. OM hon skulle göra det på ett sätt som visar vilka lärdomar hon dragit av den här resan, vilka fallgropar man ska undvika, vad hon själv nu gör för att börja må bra igen, hur hon ser på att komma tillbaka så skulle det kunna vara okej. Men det kräver balans och distans. Det är långt ifrån allt som är dåligt men omvänt är det mycket som skötts fel. Exempelvis uppblåsta siffror, direkta lögner om vad som uppnåtts i USA etc.
Nu skulle man ju nästan kunna tro att hon läst det här 😄 Dagens blogginlägg har en kort summering i tre punkter om hur hon ska tänka när ska ska starta om.. Lönsamhet är viktigare än tillväxt. Man måste bygga bolaget med glädje. Ingen raketforskning men texten visar en mognad.. Har hon den här infallsvinkeln och gör en egen analys då kan hennes on-line utbildning ha någorlunda timing trots allt….
Jag vill förtydliga att det inte är något fel i att misslyckas, det är inget fel att krascha när pressen blir stor, det är inget fel med att behöva hjälp på t ex en psykiatrisk klinik däremot är det är fel att ljuga.
”ᴛɪʟʟ sᴋɪʟʟɴᴀᴅ ғʀᴀ̊ɴ ғᴇʟɪx“….
Dafgårds har ju haft Karins Lasagne i sortimentet i typ hundra år.. Jag kan villigt erkänna att både en och två sådana har åkt in i ugnen ”back in the days” när jag bodde ensam..
Nu har de, tillsammans med Erik Lallerstedt utvecklat en lyxlasagne och lanserar den med dunderbrak.. Tiotusen personer skulle få en gratis lasagne – man skulle klicka på länken osv. Problemet var att det inte gick att följa länken i själva inlägget men i profilen.. Det var hursomhelst så otydligt uttryckt så inlägget hade ca 5 500 kommentarer.. Alla med någon kommenterar om att länken inte funkade.. Vad gör de massa människor som tydligen väldigt gärna vill ha en lasagne.. Tydligen så gärna att de är beredda att ta ungefär vilka risker som helst.. Med sitt egna namn på Instagram-kontot lämnar man en kommentar i stil med; Länken fungerar inte men jag hoppas att jag kan få en lasagne ändå. Mitt telefonnummer är xxx-xxx xx xx (!). Inser de inte vilken risk det är att lägga upp sitt telefonnummer?
Hursomhelst en kampanj som skapat stort engagemang och väldigt många som anmält sitt intresse att få en lasagne.. Så många att de delade ut 4 000 till igår.. Exempel på bra kampanj (bortsett från att länken inte funkade).. till en högst rimlig kostnad i förhållande till engagemanget ✨
Felix marknadschef borde snegla lite..
Kökstjänst för mig så nu ska jag sätta fart..
ᴋʀᴀᴍ ғʀᴀ̊ɴ ᴍɪɢ ɪ ᴍᴀʀʙᴇʟʟᴀ!