Kan man bli en Influencer och få många följare väldigt snabbt utan att vara känd eller på annat sätt blir upptäckt/uppmärksammad? Här ska vi följa hur Reportern Towe Boström gjorde ett test och artikeln var publicerad på sajten Breakit i början av 2018.
Skapande av profil
Steg ett var att bestämma Influencerns profil och Towe valde att det skulle vara träning/löpning och att följa med på hennes resa med målet att springa Stockholm Maraton. Instagramkontot skulle heta Runningbyme.
Eftersom hela testet går ut på att se hur lätt det är att fuska sig till framgång som Influencer har hon två val:
- Köpa ett befintligt konto som redan har många följare (det finns en uppsjö av aktörer som säljer konton i olika genres och storlekar). Prislappen för att köpa ett befintligt konto ligger på allt från några hundra kronor till hundratusen kronor.
- Skapa ett nytt konto från grunden och köpa följare etc.
Towe valde det andra alternativet eftersom det inte fanns några garantier på vad man faktiskt köpte. Aktörerna som sysslar med det här förmedlar bara kontakten, själva affären görs upp mellan köpare och säljare direkt.
Den risk man såg med det andra alternativet var att annonsplattformarna kunde bli misstänksamma om en Instagramprofil växte från typ noll till 20.000 följare på några månader.
Instagramkonto skapat, dvs ett träningskonto som skildrar hennes peppiga resa mot Stockholm Maraton 2018.
För att det ska bli trovärdigt behövs snygga bilder så en fotograf anlitas som kan fotografera när hon tränar. All fotografering sker vid ett och samma tillfälle. I mitten av september har hon en foto-helg där hon fotograferas springande i parker, hängande i redskap och där hon lyfter vikter. Nu har hon en bildbank full med foton som hon kan välja och variera ibland under testet.
Den 25 september publiceras det första inlägget med peppigt inlägg om att hon är så exalterad över att dela sin resa mot Stockholm Maraton osv. Texten skrivs på engelska. Hon använder dessutom en mängd hashtags för att den kommande tillströmningen av följare ska verka troligare (eftersom hon ska fuska). Man ökar ju sannolikheten rent generellt att få fler följare ju fler och relevanta hashtags man har i ett inlägg.
Nästa steg..
Towe börjar undersöka sajterna där de som har ett Instagramkonto kan köpa engagemang i form av följare, likes och kommentarer.
Utbudet är STORT – och det indikerar ju verkligen att det finns en stor efterfrågan av att köpa engagemang. Ett exempel på slogan för att du ska köpa av just det företaget är;
”They fake it before they make it, why cant you?”
Towe kunde inte hitta några ”riktlinjer” för vad hon borde betala för sådana här tjänster inte heller någon säkerhet vad hon kunde förvänta sig. Prislappen varierade kraftigt mellan de olika plattformarna.
Hon bestämmer sig för att testa sig fram och under de kommande två månaderna lägger hon 2 000 kronor på att köpa följare och runt 3 000 kronor på att köpa likes och kommentarer.
Hon testar tjänster som tar över 200 kronor för 500 följare men väljer sedan billigare alternativ och betalar under testet runt 30-100 per tusen följare.
Några lärdomar:
- Att köpa likes är generellt billigare än att köpa följare
- Ju fler följare du köper desto billigare blir de
- Kommentarer är i regel dyrare och är det svåraste köpet – man vet inte vad man får och kommentarerna kan komma flera dagar efter inlägget
- Det är inte alla som levererar de följare du köpt – dvs pengar rakt ner i sjön
- När du köper följare kan det beroende på plattform ta allt från några sekunder till flera dagar
- Kontrollen är dålig – vem som helst kan köpa följare till någon annans konto så länge betalning sker.
- Det är enligt Instagrams regler förbjudet att köpa följare
Det är stor skillnad på de följare man får när man köper dem. Vissa ser helt äkta ut, andra tveksamma och vissa direkt oäkta (utan profilbild och med konstiga ”namn” tex cbvjrgjv. Somliga konton är låsta andra har ett antal bilder medan vissa gapar helt tomma.
Följarna går dessutom lite upp och ner under testperioden. Efter ett par månader konstaterar Towe att hon beställt/köpt 32 450 följare men hennes Instagramkonto har mindre än 22 000 följare. Den troliga förklaringen är en kombination av uteblivna leveranser, avföljningar och raderade konton. En mindre del av Towes följare är äkta följare som aktivt valt att följa henne.
”Våra Instagram-följare är riktiga människor inga botar, så de kan försvinna som ett mänskligt beteende”
Det säger en av alla de plattformar som finns – Rantic. De olika plattformarna vill ogärna redogöra för hur deras processer går till och svarar diffust eller inte alls på frågor. Just Rantic är en av få som svarar på frågor och beskriver sajten som en ”bot-farm” med en rad olika leverantörer. Vid tillfället (2016) uppgav personen att bot-algoritmen kunde skapa mellan 10 000 – 50 000 konton per dag.
Det här är en hel ”industri” som Instagram självklart är medvetna om och röt 2014 ifrån ordentligt och raderade miljontals falska följare. 2017 tog man fram hårdhandskarna igen vilket bla ledde till att sajten Instagress som skapade botar som drev engagemang gick i graven på begäran av Instagram.
Instagrams regler
Instagram har användarvillkor som om du bryter mot dessa kan innebära att du blir utsparkad. I korthet;
- Du får inte sälja konton eller skapa dem genom automatiska processer som botar och skript
- Du får inte delta i eller använda dig av program som går ut på att utbyta gilla-markeringar, delningar, kommentarer eller följare
- Du får inte använda Instagrams API för att posta automatiserade saker som likes och kommentarer som inte postats av en Instagramanvändare
Eftersom det inte är tillåtet det som dessa aktörer håller på med är de såklart lite ljusskygga och inte helt lätt att få kontakt med. Som kund uppmanas du att ta kontakt via mail.
”Hur vi gör det möjligt ser vi som vår affärshemlighet”
Det jag utläst från Towes artikel är att det inte varit möjligt att beställa tex svenska köpare utan hon fick de följare som levererades. Det är med andra ord svårt att veta var följarna kommer ifrån, vem som står bakom dem och hur det går till rent tekniskt. Det mesta pekar på att det är en kombination av botar, falska konton och manuellt arbete i låglöneländer.
Utan att gå in på det i detalj kan vi konstatera att Towe skriver; att köpa kommentarer är lite som att spela roulett – du kastar in en slant och håller tummarna.
Det är väsentligt mer kvantitet än kvalitet. Kommentarerna varierar men det är mycket emojis och ibland lite mer personligt. Ibland blir det så konstiga kommentarer att det är tydligt att det inte är trovärdigt.
Det är oxå olika mellan olika företag hur kommentarer genereras. Jag väljer att inte återge alla detaljer om knasiga kommentarer som levererats, om Instagram bilder som plötsligt hamnat fel utan konstaterar bara av Towes beskrivning att det är just som hennes sammanfattning, dvs att köpa kommentarer är lite som att spela roulett, man har ingen aning om vad man får.
När kontot nått 20 000 följare är det dags att ”trycktesta” det på riktigt, dvs mot annonsplattformar/ annonsköpare.
Kom ihåg;
- Det är ett relativt nystartat konto som snabbt fått 20 000 följare
- Följarna är utspridda över stora delar av världen
- Kvaliteten på kommentarerna är minst sagt varierande och ibland direkt märkliga
Dessutom söker Towe in till ett antal internationella aktörer som tex Supervisuals.
Alla aktörer informerar om att de är hårda i sin granskning innan en Influencer accepteras. Med tanke på att allt är fake och ändå relativt enkelt att kunna misstänka så bir det högst intressant att se hur mottagandet blev.
Cure stänger dock inte dörren helt utan meddelar att de kommer att kontakta Towe om det skulle dyka upp något utanför Sverige.
Nu är det dags för ytterligare en trycktest – går det att få samarbeten och tjäna pengar (eller samarbete i utbyte mot produkter)?
Vad har vi lärt oss av det här?
- Det är inga problem att snabbt, enkelt och relativt billigt köpa följare, likes och kommentarer på Instagram
- Towe investerade totalt 5 000 kronor för att skapa sin Instagramprofil med 22 000 följare
- Med sitt Instagramkonto blev hon inte särskilt intressant som Influencer mestadels beroende på att hennes följare spretade (dvs kom från så många olika länder)
- I Sverige accepterades hon på flera plattformar trots att de påstod att de gjorde grundliga kontroller men det ledde inte till några direkta samarbeten
- De större plattformarna begärde statistik etc för att hon skulle bli accepterad
- Att manipulera med Instagram är väsentligt lättare än Facebook men det finns en enorm marknad även på Facebook när det gäller att köpa följare etc. Det gäller då inte dem som har ett vanligt FB konto där vänförfrågningar är utgångspunkten utan typ Företagssidor och andra typer av offentliga Facebooksidor.
Towe höll på under en begränsad period ca fyra-fem månader, det är inte omöjligt att resultatet kunnat bli annat om experimentet pågått längre. Nu tycker jag att det visar på hur lätt det är att köpa följare, likes och kommentarer men att du faktiskt inte får någon reell nytta av det. Även om hon accepteras i några plattformar, vilket iofs är illa nog, så får hon ju inte direkt några samarbetsförslag förmedlade som kan uppfattas som att kunden blir lurad. När det gäller kampanjen med Superfruit är ersättningen 150 kronor i produkter och då kanske man inte lägger ner väldigt mycket tid på att granska Instagramkontot.
Det är hur som helst illavarslande och något som inte kommer att försvinna (snarare tvärtom). Det är inte bara Influencers som köper sig följare utan även företag, tex gillamarkeringar för deras Facebooksida och vem vet det kanske köps följare runt om i stugorna oxå 😀 Fake it til you make it var det ju..
I del 10 kommer vi att titta lite närmare på United Influencers och hur dom jobbar. Jag har gjort en del ”research” kring det för att ha med i serien – tycker att det passar extra bra som nästa del eftersom United Influencers var den plattform som direkt tackade nej till Towe.
Tack igen Bengt för länk till artikeln så att jag kunde flika in den i serien 🙏🏻
Del 10 kommer nog att komma på fredag.