Här är en liten special med tanke på Expressens löpsedel igår. Ett vanligt blogginlägg kommer senare så om du är ointresserad av Blondinbella kan du sluta läsa nu 😃
Igår var en dag som man väl får kategorisera som lite sisådär för Blondinbella. Hon skulle ju ha ”agencyns” första kund här, upplagt för en bra dag alltså.
Hon älskar ju uppmärksamheten och är mer än gärna på löpet” för att få lite PR. Men då ska det ju helst vara kommunikation som hon initierat och kontrollerar. Inte som den här:
Som vanligt så ger löpsedeln en värre bild än vad som sedan presenteras i artikeln och det är i sig inga direkta nyheter. Det har ju varit känt om än inte ”offentligt uttalat” att hon ljuger om siffror och om en massa saker för att skapa PR. Det jobbiga för hennes del är uttalanden från kunder som inte är odelat positiva till deras samarbete. Den ”visar” att hon medvetet presenterat falska siffror när det gäller följare etc för att kunna få bättre betalt för samarbeten. Kunder (samarbeten) framför ”kritik” vilket oxå indirekt går ut på att samarbeten/kampanjer med henne inte är lönsamma (direkt och indirekt).
- Kunderna ”kritiserar” att siffror när det gäller antal följare har överdrivits (de har betalat för en räckvidd de inte fått
- Kunder framför kritik när det gäller trovärdigheten (det är uppenbart att hon inte använder produkterna hon gör reklam för och liknande)
- Den senaste tiden har antalet samarbeten varit fler och kortare vilket gjort att det ofta ”krockat”. Tex marknadsföring för liknande konkurrerande produkter utan att de olika kunderna känt till det
- Det kostar 120 000 – 150 000 kr för ett Instagram-samarbete. Kunderna har märkt av att de inte längre kan ”räkna hem” samarbeten med henne, trenden är klart dalande. Hon är absolut inte ”dyrast” – problemet är att kunderna ser den ”dalande trenden” – hennes varumärkevär inte längre lika starkt..
- Kunder anser att deras företags värderingar och hennes livstil inte är ”förenliga”
En riktig kris för hennes varumärke, främst inom sociala medier just när hon ska starta sin agency som bygger just styrkan i hennes varumärke..
Hur bemöter man kritiken?
Nu kommer vi till det ”intressanta” – hon är väldigt duktig på att skapa PR inte att bemöta den (negativ publicitet mao). Så hon gör på sitt vanliga sätt, stoppar huvudet i sanden. Men igår var det lite extra tramsigt och flamsigt på hennes Insta-stories. Nästan så att man kan kan tro att hon helt missat kritiken.
Förutom färgglada korta flamsiga Insta-stories visar hon upp hur de haft möte på kontoret. Då visar ”vi” oss seriösa genom bilder i svart/vitt. Vad hände med mötet ”agencyns” första kund som skulle komma hit från New York idag?
Så det berättas om att de 200 inbjudningarna nu är klara, signerade och redo för att skickas ut. Hoppas att de skickat ut ”Save the date” tidigare för det är ju bara tre veckor kvar..
Sedan görs det ett litet samarbete med Bubbleroom..
Sedan äter vi middag med ”agencyns” första kund.. eller vänta –
Var det inte en kund ändå?? Och kom dom inte från New York?
Negativa kommentarer och frågor plockas bort från Instagram och blogg.
Strategin är tydlig:
Det här har inte hänt, det finns inte.
I dag har det inte kommit någon uppföljning på artikeln.. men jag tror nog att Expressens journalist bara släppt del ett.. tbc helt enkelt..