Det är inte bara nya företag som Marketing-tech företagen och tekniska plattformar som kommer i kölvattnet av Influencers utan det genereras även en del andra arbetstillfällen.
Förr i tiden var det bara direktörer som hade en assistent, i dag är det långt ifrån så och det finns många Influencers som har en assistent. Vissa mer än en. De kanske inte alltid kallas för assistenter utan titlar som coordinator etc används.
Vad gör då denna assistent eller coordinator? Det varierar säkert väldigt mycket beroende på Influencerns storlek och personlighet men vi kan titta på det lite grovt.
Vissa assistenter har hand om kalender, möten, mejlen och förfrågningar om samarbeten. En del får även ansvara för att hålla koll på kommentarer etc på tex Instagram och kanske oxå svara på kommentarer ibland. Om vi tar Bianca Ingrosso som exempel så ses hennes coordinator Lovisa Worge väldigt ofta vid hennes sida. Genom att vara Biancas coordinator har hon nu själv 67 000 följare och gör även vissa samarbeten. Hon är mycket noga med sitt Instagram flöde och bygger hela tiden sin egen image.
Andra Influencers som tex Therese Lindgren visar inte någon assistent alls, kanske för att följarna ska känna en större ”närhet” till henne. Hon är aktiv främst på Instagram och Youtube och uppmanar följarna att komma med förslag på innehåll etc. Då kan det vara klokt att vara ensam frontfigur i alla sammanhang för att behålla interaktionen. Hon kanske inte har någon assistent, det vet jag ju inte eftersom det inte finns med någonstans men jag skulle bli förvånad om hon inte hade det.
Om vi går tillbaka till Bianca Ingrosso så har hon inte bara en coordinator utan även en agent, Vanessa Lindblad. Det är Vanessa som förhandlar alla samarbeten som de anser passar Biancas image. När Live Nation ville köra en Livepodd med Bianca & Alice Stenlöf (Har du sagt A får du säga B, Sveriges största podd) var hennes krav att den skulle vara i Globen annars fick det vara. Det var kanske inte riktigt vad Live Nation tänkt sig men så blev det och med 10 000 biljetter sålda var det ju inget annat än succé.
En annan yrkesroll som efterfrågan ökat på är fotografen. Blondinbella tex påstår ju sig ha en fotograf i sitt team. Det har hon säkert men inte med sig hela tiden som hon gärna vill få oss att tro. Bilderna vi gång efter gång ser när hon sitter i en privatjet som ska ta henne till New York eller vad nu destinationen är har med all sannolikhet tagits vid ett eller ett par tillfällen. Hon kan då välja bild när hon ska resa iväg och få oss att tro att hon ska flyga privatjet och att hennes fotograf är där.
Det är 4,5 månad mellan bilderna (den vänstra idag). Hon säger inte någonting i inlägget om att hon faktiskt sitter i privatjeten hon får oss att tro det. Tittar man dessutom på bilderna så är de väldigt snarlika. Tagna från andra hållet i planet, annan pose och såklart nu med en ny kärlek i livet en liten blombukett vid sidan. Fake it til you make it 😃
Det är nog ingen som har en fotograf på heltid, hur aktiv Influencern än må vara. De hyr in en fotograf och tar bilder med olika outfits som de kan sedan kan använda vid lämpligt tillfälle. Miljöerna är inte oviktiga – tex brukar Bianca Ingrosso hyra ett hotellrum för att man ska kunna ta bra bilder, något hon säger sig inte komma att behöva nu när hon flyttar in i sin nya lägenhet. Blondinbella har precis samma recept med miljöer som stärker hennes image. Det kan gå helt fel också när det gäller miljöer, med dagens teknik i apparna är det inte bara en Influencer som blivit ertappad med att klippa in sig själv i ett fotografi på tex en balkong i Paris med Eiffeltornet i bakgrunden. Mycket pinsamt när man blir ertappad och trovärdigheten ifrågasätts direkt.
Det är mycket klippande och klistrande även om det kanske inte alltid är så grovt som att man påstår sig vara någon annanstans än man är men det kan vara allt från härliga till frukostar till gud vet vad.
De allra flesta av dem som räknar sig själva eller ses som Influencers har såklart inte någon fotograf i tid och otid. Det är många stackars pojkvänner (och flickvänner) som får stå ut med att agera fotograf varje dag. Det finns ju så mycket appar där man kan få en bild (och sig själv) att bli väldigt mycket snyggare än verkligheten 😃
Att kapitalisera på sitt personliga varumärke..
Influencern kapitaliserar ju varje dag på sitt personliga varumärke genom sina Instagram samarbeten. Väldigt lukrativt för de som lyckats bäst och en sidoinkomst för tusentals.
Det är några Influencers som fått möjligheten att göra designsamarbeten. Det är hittills vanligast med kläder där tex Hannalicious (Hanna Friberg med 192 000 följare) har gjort två klädkollektioner med NA-KD. Det har nu till sommarsäsongen gjorts ett flertal bikinikläder som designats av Influencers. Om dessa Influencers verkligen designat kollektionerna eller bara frontar dem kan vi bara ana.. Bianca Ingrosso har oxå gjort sådana samarbeten, tex med Guldfynd. Allt säljer inte bara för att man är en Mega Influencer så nu rabatteras kollektionen med 20%
Det är såvitt jag vet bara tre stycken som gått hela vägen och startat ett eget varumärke inom skönhets-/hudvårdsprodukter. Blondinbella, Bianca Ingrosso och Therese Lindgren.
Först ut var Blondinbella med Löwengrip Care & Colour, numera enbart Löwengrip. Stor produktlinje inom hud- och hårvårdsprodukter. Har lyckats etablera sig i flera länder utanför Sverige och nådde 2018 en omsättning på 85 MSEK. Säljer sina produkter via återförsäljare och har en vinstmarginal runt 5% vilket är långt under branschsnittet.
Bianca Ingrosso har tillsammans med sin manager startat CAIA Cosmetics. Receptet är egentligen en copy paste på en Kardashian systers affärsidé. Utveckla bra produkter, släpp bara några få produkter i taget bygg upp en riktig hype och sälj bara genom egen distribution. Varje gång de lanserat något har allt kraschat – superbra publicitet för de får såklart upp det väldigt snabbt igen. Extrem bra försäljningsutveckling och hög lönsamhet.
Therese Lindgren utgick ifrån att hon själv som vegan hade svårt att hitta bra produkter och körde i gång sitt egna varumärke: Indy Beauty. Det har gått väldigt bra och liksom i Biancas fall har produkterna hög marginal och omkostnaderna låga.
De här tre är de som hittills lyckats kapitalisera bäst utifrån sin roll som Influencer. Dom är väldigt olika men har med all sannolikhet många gemensamma följare men få gemensamma fans. Just precis fans, för dagens Influencers har även tagit den position som bara artister haft tidigare. Det finns idag flera olika nätverksbolag som förhandlar samarbetsavtal för Influencers för att i nuläget ha en egen manager som Bianca Ingrosso är nog inte realistiskt. Vad erbjuder dessa företag och är det bättre att vara en del av ett sådant nätverk än att verka själv? Det kommer jag att försöka ta reda på lite mer om längre fram.
Vad har vi ”lärt” oss idag?
- I kölvattnet av Influencers växer nya arbetstillfällen fram som assistenter, vi kommer troligen se en ökning av detta.
- Yrket fotograf har fått sig ett uppsving
- Samarbeten begränsas inte bara till att en Influencer marknadsför en produkt utan det kommer fler och fler designsamarbeten
- De som är skickliga kan kapitalisera på sina personliga varumärken genom att lansera sina egna produkter i egna bolag. Här är det klokt att inte använda sitt eget namn som namn på varumärket för tiden som Mega Influencer kommer inte vara lika lång som företaget förhoppningsvis kommer att vara. Denna strategi har både Bianca Ingrosso och Therese Lindgren tillämpat. Löwengrip är en hybrid och kan mycket väl överleva hennes storhetstid som Influencer.
Det är förutom de jobb jag nämnt här många andra kategorier som fått sig ett rejält uppsving. Det handlar väldigt om utseende. Jag skulle kunna skriva världens längsta lista med allt från naglar, ögonfransar till botox och fillers. Tyvärr går det inte att via SCB få fram någon statistik hur mycket skönhetsbranschen ökat (tjänstesektor). Mycket kan vi nöja oss med att konstatera och skrämmas halvt ihjäl av att dagens unga tjejer lägger mer pengar på botox än på alkohol (ja, det är sant!).
I del sju kommer jag att titta lite närmare på det här med Micro vs Mega Influencers. Hur ser interaktionen egentligen ut och vad är det för interaktion utöver likes?