Fake it til you make it..
En ny era växer sig starkare, den kan benämnas som Fake it til you make it. Den kan ta sig alla möjliga uttryck och har i viss mån alltid funnits men växer sig starkare på bredden i vår samtid.
Ett riktigt ytterligt exempel är Elisabeth Holmes, grundare av tech-bolaget Theranos. Hon lyckades tillskansa sig miljarder i riskkapital genom att påstå sig ha en maskin som genom blodprov kunde spåra hundratals sjukdomar. Holmes hyllades som ett geni i affärsmedier och levde därefter, bland annat genom att flyga privatjet mellan sina olika möten. Det fanns bara ett problem. Blodprovsmaskinen fungerade inte. Inte överhuvudtaget. Nu riskerar hon ett mångårigt fängelsestraff för bedrägeri.
Det vi ser idag är inte bedrägligt utan syftar enbart till att följare och andra ska uppfatta dem som mer framgångsrika än de i själva verket är. Vissa mer oskyldigt än andra. Det har medfört att en ny typ av business har växt fram. På samma sätt som Marketing-Tech bolagen som växt fram tack vare Influencer Marketing har nya tjänster och produkter dykt upp för att Influencern ska kunna skapa och upprätthålla sin image.
Största statussymbolen..
Isabella Löwengrip åker som ni vet privatjet till USA, Cannes och lite varstans. Åtminstone säger hon det ibland och ibland kanske hon bara får oss att tro det. Hennes typ tre första inlägg handlade om att hon väljer privatjet för att hon spar så mycket tid. Tid som hon kan spendera med barnen. Då har hon fått oss att tro att varje gång hon lägger upp en bild där hon sitter i en flygstol i en privatjet så flyger hon privatjet, det säger hon inget om i texten så det kanske hon inte alls gör. Att flyga med privatjet fram och tillbaka till Paris kostar närmare en halv miljon kronor så hennes bolags ekonomi borde inte ha utrymme för det resandet.
Eftersom hon vill framstå som extremt framgångsrik så är det just privatjet hon väljer att ofta ha med i sina inlägg för privatjet är den absolut största statussymbolen.
Företaget Private Jet Studio har sett en affärsmöjlighet i det och för 244 dollar kan du bli fotograferad i kabinen på deras Gulfstream. Bilder du sedan kan använda för illusionen av framgång. Man kan ju ha med sig ett par ombyten så att man kan ha ett gäng inlägg om hur man flyger privatjet 😃
Titta vad jag har köpt..
Att på Instagram visa upp att vi är så framgångsrika att vi kan köpa exklusiva väskor, kläder etc är inget nytt. En del gör det ofta andra skulle aldrig komma på tanken. Jag har bara tagit två exempel för att dom relativt frekvent lägger upp just sådana inlägg.
Ny business igen..
Det är och alltid varit hög status på att köpa de här dyra väskorna, skorna och kläderna och därför hög status även att ses bära en kasse från något av de stora modehusen. Det finns precis hur många inlägg som helst med en kasse/kartong mot en fin bakgrund eller stilistiskt fotograferad när man bär kassen.
En ny version av det här är att lägga upp inlägg där man ser hela eller del av personen bärandes en eller flera kassar från modehusen. Det innebär inte att de köpt något för handeln med dessa papperskassar är stor på EBay. Jag har ingen aning om vad tex en Chanel kasse kostar men det är helt uppenbart att det finns en stor efterfrågan.
Att slira på sanningen..
Att slira lite på sanningen, i alla fall en stund är inte helt ovanligt. Det kan vara allt ifrån att låtsas bo bättre på ett hotell på semestern till att man köpt en båt. Från mitten av juni i år hade Blondinbella ett antal inlägg som handlade om hennes nya båt. Hur lycklig hon var över hennes nya båt. Hennes positiva följare gratulerade till den nya fina båten men möttes av tystnad. Den 6/7 kom då ett inlägg där texten ”i samarbete med” finns med. Det betyder helt enkelt att hon fått förfoga över båten i drygt 3 veckor mot att hon visat upp och lovordat båten under ett visst antal tillfällen. Innan hon lämnar tillbaka båten görs inlägget om att det är ett samarbete för att det inte ska få några tråkiga konsekvenser efteråt (självklart kommer hon att skatta för att hon fått förfoga över båten).
Härliga livsstilsbilder som visar den framgångsrika kvinnan som har en egen båt och kan ge sina barn härliga turer i skärgården (indirekt innehållet i hennes inlägg).
Två lite mer ”tekniska” bilder när det framkommer att båten inte är Blondinbellas utan var ett samarbete.
Jag kan fortsätta sida upp och sida ner med exempel men det gör jag inte utan för nu räcker det. Poängen är att just Fake it til you make it och statussymbolernas vikt. Pernilla Wahlgren har inte något behov av Fake it til you make it för hon har inte alls den imagen men ändå vill hon lägga upp bilder när hon köpt en Gucci väska eller en Instastory när hon är inne i någon av de lyxiga butikerna här i Puerto Banus. För Blondinbella handlar det helt och hållet om att upprätthålla och förstärka sin image som en mycket framgångsrik ung kvinna. I princip hela hennes Instagram konto bygger på det. Det innebär att en ny typ av behov har uppstått. Om det och lite annat skriver jag i del 5.
Fortsätt! Det här är riktigt intressant. Du kanske ska bli en ung (jodå, Pernilla Wahlgren är ju en av ungdomarna på Costa del Sol) framgångsrik marknadsföringsanalytiker och tipsa influencers hur de ökar sitt värde 🙂
Jag håller med om fenomenet är väldigt intressant och vi kommer att se snabba förändringar både här och där fram över. Hur lojala är följarna är egentligen och när kommer de tröttna på vissa väldigt utstuderade kategorier av inlägg/Influencers och ifrågasätta trovärdighet. Blondinbella utsätts ju i väldigt hög utsträckning för just ifrågasättande av både hennes agerande och hennes trovärdighet. Hon har dock en väldigt tydlig doppa huvudet i sanden strategi och besvarar aldrig vare sig positiva eller negativa kommentarer. Jag tror att följarna i högre utsträckning kommer att vilja ha en tvåvägs interaktion framöver för att fortsätt att vara lojala. Ska djupdyka i det lite snart.