Att marknadsföra sina produkter genom Influencers är ju faktiskt inte på något sätt nytt. Skillnaderna är att det tidigare var sk kändisar som var ”avsändare” och att kanalerna inte var sociala medier. Begreppet Influencers användes inte heller även om det var exakt det de var. Genom dagens Influensens har antalet personer som marknadsför dramatiskt breddats.
Det finns flera exempel där företag valt att samarbeta med en känd person där risken kanske inte fullt ut beaktats och det har stått dem dyrt. Två exempel på detta är Pepsi Colas samarbeten. Ett med Michael Jackson som beskylldes med pedofil rykten, knappast något man vill förknippas med och jag vågar inte ens tänka på hur mycket de betalat för det samarbetet. Ingen skadeståndsklausul i världen kan kompensera för skadan. Självklart förstår alla att Pepsi Cola inte på något sätt stödjer Michael Jackson men det ligger så mycket bakom, kampanjer etc som skulle stärka varumärket och generera marknadsandelar och försäljning. Ett annat exempel är David Beckham. Stort och dyrt samarbete med Pepsi Cola, en journalist är på besök för en intervju hemma hos Beckham och vad han i kylskåpet? Ett gäng Coca-Cola.. Självklart var inte journalisten sen att skriva om det här och det var nog bara Pepsi Cola som inte kunde se något roligt i det. I alla fall tyckte vi på Coca-Cola att det var väldigt kul.
Att stora företag väljer att ingå stora och dyra samarbeten sker även idag men jag är övertygad om att en gedigen riskanalys görs och att väldigt kännbara skadeståndsklausuler finns i varje avtal.
Risker finns ju även med dem som är dagens nya typ av Influencers men längden på samarbeten är ofta korta och kostnaden för dem en bråkdel. Men oavsett det så anser jag att företagen bör ta denna risk i beaktande och göra en ordentlig hemläxa när det gäller hur och om de ska jobba med Influencers.
Det som inledningsvis varit oklart är hur Influencer Marketing ska beskattas. Självklart ska beskattning ske om en Influencer marknadsför en produkt och får ekonomisk ersättning för det men gråzonen har varit stor och är till viss del inte helt tydlig än. Egentligen är det så att om en Influencer får en produkt skickad till sig utan att ha bett om den, och det sker i hög utsträckning, ska de ta upp detta till beskattning. De kan säkert välja att returnera den men det tar då tid och pengar i anspråk. Många mindre Influencers får ingen ekonomisk ersättning alls utan gör reklam för produkter enbart i utbyte mot produkter men är detta avtalat och skiljer sig alltså från de fall där företag skickar produkter utan att detta överenskommits och någon reklam görs heller inte av Influencern. Det ska då alltså ändå ta upp det till beskattning och gör de inte det kan företaget tvingas betala skatt etc för detta. Med tanke på hur många Influencers de finns, hur många företag som skickar produkter kan ni bara tänka er hur svårt det är att hålla koll på detta och att gråzonen blir stor, väldigt stor. Detta utnyttjas ju givetvis av många och antalet anmälningar ökar. Den första domen kom 2018 där den stora blogg- och Instagramprofilen Alexandra ”Kissie” Nilsson dömdes. Pernilla Wahlgren mfl har även de dömts men ännu är de som dömts relativt få i förhållande till all ”smygreklam” som vi ser varje dag.
Det kan ju te sig märkligt att man inte får ha ”sin egen” produkt på en bild men gränsen måste dras någonstans. Alla former av reklam och/eller samarbeten ska vara tydligt markerade som just samarbeten. Jag tror inte att den bild som fälldes bara var en vanlig ostylad bild där han hade en Nocco i handen.
Ja och Nej. Det är inte svårt att göra rätt om man ingår ett samarbete med en viss ekonomisk ersättning för en viss motprestation. Trots det fortsätts det att göra fel men för att vara en seriös och stor Influencer kommer man inte kunna fortsätta på det sättet. De riktigt stora är nog väldigt noga med att sköta den biten. Det svåra ligger i att komma åt de som enbart får produkter som ersättning för reklaminlägg och ännu svårare de som får produkter de aldrig bett om och inte gör något reklaminlägg. Influencers som tex Bianca Ingrosso och många många andra med henne får hur många bud som helst varje vecka med produkter de absolut aldrig bett om att få. Företagen tycker att det är ett smart sätt och hoppas på att Influencern ska skriva om produkten alternativt tycka att produkten är så bra att de öppnar upp för ett samarbete.
Som sagt ett av vår tids bäst betalda yrken (för de framgångsrika och det är många många fler än vi kanske tror och känner till) där miljonerna rullar och många av dem kommer aldrig att beskattas. Med andra ord är en sanering helt nödvändig och välkomnas med största sannolikhet av många seriösa Influencers.
SvDs artikelserie tror jag är slut men jag kommer att fortsätta i egen regi och både skriva vidare om Influencer Marketing men även om Influencers generellt. SvDs delar är de med bakgrund övrig text/tankar är mina egna.
I morgon kommer jag att skriva lite om tex nya produkter och tjänster som tillkommit i en Instagram värld.