Det kommer nya produkter inom typ alla segment ett gäng gånger per år.. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna exakt men visste ni att:
- Av alla nya produkter som lanseras så är det mindre än 15% som överlever och finns kvar efter lanseringsperioden.
- Det finns särskilda ”fönster” när varje kategori får lov att lansera nya produkter.Detta styrs helt av handeln och alla följer det, finns inga alternativ. Inför varje sådant fönster ska man ha ha allt klart och det ska presenteras för handeln i separat möten med ICA, Coop och de andra. Efter presentationen dröjer det ett tag innan handeln återkommer, då berättar de on de tänker ta in produkten i sortimentet och om alla butiker i kedjan måste ha den i sortimentet eller om varje butik får välja själva.
The devil is in the details.. Det är inte lätt att vara leverantör till svensk handel nuförtiden – det är säkert ännu värre nu det var ju ett gäng år sedan jag jobbade i livsmedelsindustrin..
Apropå nya produkter så provade jag en ny juice idag, behövde lite energi och vitaminer.. Den var så otroligt god..