Det var verkligen några enkla men nyttiga tips & råd med metoden Get Things Done så här kommer en kort version av den korta versionen:
- Vi har alla massa saker som vi håller i huvudet och därmed upptar massa energi och tid. Ta ett stort papper eller ha ett speciellt anteckningsblock för att minst en gång i veckan samla ihop allt det där du har i huvudet och få ner det på pränt. Då släpper en viss stress över allt man har i huvudet. Lite som en mental inventering.
- Bearbeta det du listat ner och töm insamlingen. Fastställ om det kräver en aktivitet eller inte. Om ja: bestäm ett tydligt nästa steg. Om nej, bestäm om du ska kasta, arkivera eller lägga på is.
- Organisera i ditt system som bör bestå av följande komponenter:
- Projektlista med lite mer tidskrävande saker. Här ska du vara tydlig med mål i både aktivitet och när du ska ha varje aktivitet gjord och när projektet kan kallas avslutas samt när du ska/måste vara klar.
- Kalender, skriv inte bara möte med X utan vad mötet ska handla om och vad du vill uppnå med mötet.
- To Do listan med alla saker som du måste få gjort. Skriv inte bara upp ifrån och ner utan prioritering. Kom ihåg att om tar surdegarna först så blir det så mycket enklare att komma vidare och beta av.
- Ha en separat lista på saker du väntar på. Saker du delegerat, någon annan ska göra etc så att du kan följa upp alla hela kedjan fungerar.
- Ha en separat lista för saker som är lagda på is. Uppdatera någorlunda kontinuerligt för att flytta dem till åtgärder, kasta eller arkivera.
De fem olika ”systemstöden” bör vara upplagda på ett sådant sätt att du i princip alltid kan ha dem med dig så att du hela tiden kan uppdatera dina system.
Ditt abteckningsblock ska alltid börja med en ren sida. Övriga sidor som du tidigare gjort anteckningar eller annat på ska dagligen sorteras in i dina mappar/system.
Ha mappsystem i mailen så att du lätt kan hitta bland dina mail och bestäm en dag i veckan när du avsätter tid för att jobba ner inkorgen till noll.
Ingen raketforskning men tror nog att vi alla kan dra nytta av något eller några av råden. Tid är dagens största bristvara så vad är väl bättre än att spara in på än just konsumtionen av tid. Tänk också på att om du gör något lite ”oplanerat” utan att prioritera/värdera om det är viktigt för dig så tar du tid från något annat. Det behöver självklart inte vara jobb utan kan vara allt ifrån att ha tid att ta den där lunchen eller gå på SPA.
En sak som kan verka högst banal men som är lite av en tidstjuv för mig är att jag inte tagit mig tid att åka & köpa ljung. Det medför att jag varje dag stör mig på hur fult det är i våra krukor på Fredriksborg.. Så nu är det jag som i morgon innan driften åker iväg och köper ljung och jord så att jag kan fixa till krukorna och få bort ett ”störningsmoment” och istället få positiv energi av att det är så fint.
När det gäller dagens mål med en månads bokföring så har jag misslyckats, saknade lite dokument. Saknade även tid för det har varit mycket att göra ikväll på Fredriksborg. Har nu löst detta så att jag får extra tid att jobba med administration på söndag så att jag ändå kan hålla den planerade tidsplanen. Ni ser, det går att lära gamla hundar att sitta bara man bestämt sig.
Nu blir det något podd avsnitt och sedan välbehövlig skönhetssömn, sov som en kratta i natt..
Kram