Tillbaka på kontoret i World Trade Center, introduktionen avklarad och nu var det dags att börja jobba på riktigt.
Det är lätt att tro att det är typ samma sak att sälja läsk som godis, jag hade lite av den uppfattningen själv från början.
Men även om likheterna självklart finns så är olikheterna desto fler.
Det är mycket ovanligt att man skriver upp godis på sin inköpslista, undersökningar som vi gjorde visade att det till och med var många som ”skrev upp” på sin mentala inköpslista att de INTE skulle köpa godis när de handlade. Över 80% av allt godis som säljs i våra matvarubutiker sker genom sk impulsköp i butiken. Det var med andra ord väldigt viktigt att ha många exponeringsytor utöver de vanliga godishyllorna för att få så många som möjligt att lägga ner godis i kundvagnen.
Med den sockerdebatt som tagit rejäl fart något år tidigare var jag helt övertygad om att försäljningen av godis i Sverige skulle ha minskat. Där hade jag fel, den hade varit i princip konstant under flera år. Vi blir förvisso fler invånare varje år så genomsnittskonsumtionen kanske minskade något, men den totala konsumtionen var i princip den samma år efter år.
Prispressen från de stora livsmedelskedjorna hade också ökat efter det att lågpriskedjor som Lidl och andra börjat växa och ta marknadsandelar. Ökad prispress, ökade lönekostnader, en icke växande marknad & högre råvarupriser, en ekvation som inte går ihop ens i den bästa av världar. Utöver dessa faktorer ökade livsmedelskedjornas fokus på sina egna varumärken.
Det är en väl etablerad sanning att det är de som är bäst på att anpassa sig som också klarar sig bäst. Det innebär inte att ge upp och gå alla till mötes, utan om att hitta nya sätt och vägar när omständigheterna förändras. Det här var nog Cloetta Fazers största utvecklingsmöjlighet. Man var allmänt känt som det trevliga företaget men man hade ibland svårt att anpassa sig till den snabba förändringstakt så rådde och tittade i allt för stor utsträckning inifrån och ut istället för utifrån och in. Det fick självklart konsekvenser för hur bra man klarade sig i konkurrensen…