Tack vare en fd Coca-Cola kollega blev mitt nya uppdrag Kommersiell Direktör för Cloetta Fazer i Skandinavien (dvs ej Finland).
Här såg jag möjligheter att både kunna bidra men även få chans att utvecklas själv, främst inom ledarskap. Här var ett företag med en fusion bakom sig, två helt olika företagskultur som skulle hitta en ny & gemensam kultur. Båda hade dessutom ett ursprung som familjeföretag i bruksmiljö. Det här var verkligen en spännande utmaning och ganskalångt ifrån det strukturerade Coca-Cola.
Jag insåg snabbt att den fusion som på papperet var logisk och rätt ur såväl ett marknadsmässigt som industriellt perspektiv inte alls var så självklar i vardagen… Man saknade helt en gemensam värdegrund och hade nästintill helt olika agendor när det gäller företagets utveckling. Det verkade inte bättre än att den så självklara fusionen tyvärr stannade vid att vara bra på papperet…
Cloetta Fazers Huvudkontor låg i Sverige, i World Trade Center. Den enda anledningen till det var att företaget var listat på Stockholmsbörsen. Sammanfattningsvis som inledning på mina ”kapitel” om den här tiden:
Det fanns väldigt mycket godis men inte tillräckligt med ömsesidig respekt & kärlek…