Hej!
Upp tidigt för att köra korrektur-arbete.. Då kan man inte slarva som jag gör här i bloggen 😀
Det var två trötta ”hjältar” hemma igår kväll. Båda låg mest och sov i soffan hela kvällen. Det är inte så att de är helt slut fysiskt utan mer slut av alla intryck och att de haft så kul 😀 Måste köpa det speciella schampo som man använder för att hålla Tintin helt vit hela tiden. Ni kan se att han är lite röd/mörk kring munnen.
Bröllop ❤️
Nu är dom gifta Måns Zelmerlöv och hans engelska Ciara ❤️ Bröllopet ägde rum i Kroatien, oklart varför för det är nog ingen som har någon direkt koppling dit. Såg sedan att bröllopet nog hölls där för att det var där Måns friade. Bilderna är från Carolas Instagram. Apropå Carola så är hon verkligen Carola med hela svenska folket. Ingen säger väl Carola Häggkvist, iallafall inte de senaste typ 25 åren. Det finns ingen annan person som i lika stor utsträckning bara ”benämns” med förnamnet som hon, iallafall inte någon som jag kan komma på.
Det operfekta bordet..
Här är bokomslaget till Ann Söderlunds och Sanna Lundells kokbok Riddarna runt det operfekta bordet som snart landar hos bokhandlarna. Jag tror att den kommer att vara kul och härlig med både lite udda recept och berättelser, kanske inte recept som jag skulle känna mig sådär super-lockad av men berättelserna tror jag är både bra och intressanta.
Hittade..
Hittade den här gamla bilden igår kväll 😃 Det är vårt kontor som vi hade tidigare här i Marbella. Urusel bild tagen från bilen när vi kör förbi med bilen. Ljus-skyltarna med objekt var vi typ först med i Marbella och fasaden var mycket snyggare än den ser ut på bilden. Vi jobbade ju i princip hela dagen igår med mäklarföretaget. Den har ju varit ”on hold” ett bra tag nu pga omständigheterna och nu är det ju en del saker att tag i för att få allt på plats igen.
Loggan kommer vi inte ändra men hemsida, FB och Instagram ska göras om och så lite annat som ska tas tag i. Vi har koll på vad och har kommit en bit på väg. Extra kul att vi fått uppdrag redan så det är prio ett att leverera 100% på det 😃.
Apropå loggan så är den gjord av min fina vän Hand Marklund 💕 Hans är egentligen koreograf och regissör men har både stort intresse och grym känsla för grafisk design. Han har gjort alla de tre logotyper jag behövt. Den till Fredriksborg gjorde han så bra att Statens Fastighetsverk tillät oss att ha logotypen på fasaden, något de först sa var omöjligt när jag frågade. Men.. när de sett loggan så ändrade de sig..
Vi hade på Fredriksborg en ”fästning” som kallades för Smörasken i folkmun, därav ”elementet/tillägget” ovanför namnet.
Det där med logotyper kan man ju tycka vad man vill om men själv tycker jag att det är viktigt. Det finns ett viktigt signalvärde i den (logotypen). Man måste också ”våga” skruva lite på den så att den är relevant för samtiden. En del lyckas väldigt bra med att genom olika ”tillägg” till logotypen mer eller mindre hålla den intakt (det kanske absolut bästa exemplet på det är Coca-Cola).
Inte så himla stor skillnad från logotypen 1905.. Det är en liten tunnare linje på ett ställe i loggan men sedan har man som sagt jobbat med olika ”tillägg” för att hålla den modern. Coke är ju den stora avvikelsen att man använde det under ca två års tid i mitten på 80-talet.
Pepsi Co däremot har genomgått en dramatisk förändring:
Just det här med att inte våga (eller vilja) röra logotypen kan definitivt medföra att hela ditt varumärke och din produkt upplevs som otidsenlig eller på annat sätt skiljer sig mot vad ”du” är. Det var Wallmans ett ”bra” exempel på men det skriver jag om i nästa inlägg.
Även om logotyper kan jämföras med den yttersta ”konsekvensen” av din varumärkesstrategi så är den som sagt viktig för alla kommer inte ha tid, ork eller lust att sätta sig in i din strategi. Då blir logotypen, ditt bildspråk, tonaliteten och ditt budskap en fyrklöver som måste hänga ihop. Sorry, jag ska inte snöa in på det här nu men kul är det, riktigt kul 😃
Oj, vad jag snöade in i det här inlägget men bara måste ta lite om Wallmans loggan sedan oxå 😀
Iväg och jobba med korrektur!
Kram