Vilken dag vi haft här idag! Suttit ute på terassen typ hela dagen med intressanta diskussioner om framtida möjligheter. Som lite extra bonus unnade vi oss oxå ett par glas iskall Cava i solen.
Kvällen ägnades till fortsatta diskussioner och en riktigt god middag på en italiensk restaurang i Gamla Stan. Både sällskapet och maten var riktigt bra.
När jag jobbade på Wallmans tog vi fram en helt ny varumärkes-plattform inklusive ny logga. Det tog månader att arbeta fram den nya plattformen som vi en snabb genomläsning kan kännas klyschig men det ligger många många timmars arbete och diskussioner bakom det slutliga resultatet.
Utan plattform, strategi och mål är det inte bara omöjligt att veta vart du är på väg utan oxå omöjligt att veta när du är där, dvs framme vid målet eller dess delmål.
En, som kan tyckas väldigt simpel, sak var att vi tog fram nya visitkort. På baksidan av varje visitkort skulle vi var och en skriva ett ”statement” som skulle reprensentatera oss själva och vad vi stod för. Jag hade lite halvsvårt att komma fram till något som representerade mig och fick hjälp på traven…
Its all about heart & brain blev det som slutligen stod på baksidan av mina visitkort. Tack för det Micke Solfors, sannare kan det inte bli . Dagens möte har visat att den devisen håller i alla sannanhang och dagens möten har gått precis i den andan. Båda behövs precis liks mycket för att bli långsiktigt framgångsrik. Så dina ord Micke Solfors är en ständig ledstjärna så också i dagens viktiga och stimulerande möten, både med och utan Cava.,,
Jag önskar att jag kunde säga att det var i linje med detta som Wallmans drevs .., men det skulle vara en direkt lögn att påstå det just nu…
Till vissa har jag ett råd:
”Do it with passion or dont do it at all”
Wallmans är ingenting utom siffror på ett papper eller två om man inte inser att det enda riktiga & viktiga värdet ligger i människorna…
Men hitta en varumärkesplattform, värdegrund eller strategi som inte är fylld av klyschor?
Jag har fyra kärnvärden nu i mitt nuvarande jobb och hade fyra tidigare. De jag har stött på kan ofta sammanfattas i ”Du ska göra ett bra jobb”. De blir egentligen intressanta först om någon kan sätta inte framför något av dem och det ändå finns ett innehåll..
”Vi ska vara professionella” eller ”Vi ska vara kompetenta” är ju exempel på flum som inte tillför något alls.
Och då har jag inte ens nämnt vad jag tycker om att vara passionerad 🙂
Håller helt med om att de flesta är fyllda av klyschor och oftast stannar vid en pappersprodukt.
Citatet jag skrev var inte en del av varumärkesplattformen utan något jag personligen tycker att en del borde göra…