Zlatan är Zlatan och det finns bara en av honom. Förutom det att han är just Zlatan så är han en av Sveriges genom tiderna största idrottsmän. De är några få där på toppen med prestationer och karriärer som är grymt imponerande. Zlatan tillhör så klart en av dem och för vissa är han nummer ett för andra nummer två eller så men alla är nog ense om hans storhet.
Stora idrottsmän tjänar stora pengar..
Pengarna man kan tjäna inom ”sin” sport varierar oerhört mycket. Hur bra du än är i tex bowling kan du aldrig komma i närheten av att tjäna en bråkdel av vad en bra fotbollsspelare tjänar (och då behöver han långt ifrån vara bland de bästa). Hur som helst Zlatan har varit bland de absolut bästa och det under många många år. Hans årsinkomst så hög så det är overkligt. Nu är han ju i slutfasen på karriären och lönekuvertet i den nu nya klubben väsentligt lägre men alla år innan. Jag har inte brytt mig om att försöka mig på att göra någon research på vad han egentligen tjänat ihop – det räcker med att konstatera att det är galet många miljoner. Det är ju knappast så att han behöver ge sig ut på arbetsmarknaden och söka jobb när det nuvarande kontraktet går ut. Jag skulle anta att förmögenheten är så stor att hans barn inte heller skulle behöva ge sig ut på arbetsmarknaden om de inte ville.. Vi kan alltså konstatera två saker: En av världens bästa fotbollsspelare under många år och stenrik.
Att maximera
Om man då tillhör eliten och har såååå mycket mer pengar än man behöver varför ”säljer” man då ut sitt namn/varumärke i så hög utsträckning som Zlatan gör? Han behöver ju knappast pengarna, vad jag vet går de inte till någon form av välgörenhet. Det som är positivt är reklamen för Volvo för den gör nytta för Sverige och svensk industri men i övrigt verkar det vara en ogenomtänkt salig blandning:
- Vitamin Well (dryck med vitaminer)
- Volvo
- Nike
- Vin
Har inte lagt så mycket research här heller men hittade några exempel till:
- Samsung
- Någon form av X-box
- Spelbolaget Bethard
Inte mycket till röd tråd eller strategi som ytterligare skulle kunna stärka hans egna varumärke.
Men i bland..
Känns det som att det är så viktigt för varumärket att visa att han ”står för” deras produkter att han tar väsentligt mycket mer uppmärksamhet än varumärket. Samsung är ett liknande exempel.
Smartare
Det som Zlatan oxå gör och som jag tycker han borde lägga mer energi på är att lansera egna produkter. Jag menar nödvändigtvis att han ska lansera massa fler men vårda dem han har och verkligen utveckla och inte riskera att de blir kortlivade produktlanseringar som inte passar hans profil. Han har varit smart att samarbeta med företag som vet vad de gör, jag tror Helena med sin marknadsbakgrund är med och håller koll..
Parfymserien är en bra match. Kalsonger (som alla andra) under varumärket A-Z. Sportkläder under varumärket A-Z i samarbete med Stadium är en bra match Att sälja rättigheterna till merchandisingföretag att producera Zlatan produkter är riskfyllt. Förstår att de behövs men det finns många sätt att tänka utanför boxen här.
Det här..
Är snyggt och jag är övertygad om att den passerat Helenas godkännande innan den gick i tryck..
Att minimera..
Den här personen Helena Seger är den raka motsatsen – hon minimerar all form av exponering, ger inga intervjuer etc utan håller sig så långt ifrån uppmärksamhet och media man kan komma. Umgås inte med de andra fotbollsfruarna utan ser sig själv som en självständig individ = hon är verkligen cool.
Kram ❤